Baileysostekake siste trinn og litt uvær i bygda!

 

Baileysostekake er en av mine store favoritter når det gjelder kaker! 
vel, for å si det sånn: jeg liker ostekake og elsker baileys! 

Ingrediensene til ostekake. Mangler baileysflasken. Men den er her! skikkelig ruskevær ute og i bakgrunnen skimtes øya Silda, rett utenfor kjøkkenvinduet vårt. 

so that’s why! Haha!! 
Jeg skal dele den med framgangsmåte Idag. 
jeg begynner alltid to dager før servering, for da får hvert lag «sette» seg skikkelig, og man får en blank, fin overflate på kaffegeléen på toppen. 

dette er til en form på ca 28-30 cm. 
 

dette trenger du: 

Bunn:

150 gr gjendekjeks

120 gr digestive kjeks

105 gr sm smør

Ostemasse: 

10 ss vann

6 ts gelatinpulver

4 egg

210 grsukker

4,5 dl kesam

400 gr philadelfiaost, naturell 

2,5 dl baileys

2,5 dl kremfløte, lett pisket

 

Gelélokk: 

3 dl sterk kaffe

4-5 gelatinpulver

3 ts sukker

~~

Lag bunn:

knus kjeksene og bland med smøret. 
fordel jamnt utover en form og la det stå kjølig sånn  at bunnen stivner. 
 

Bunnen er klar og skal avkjøles litt før selve ostemassen helles på. 

 

ostemasse:
Rør vann og gelatinpulver la stå ca fem min

Visp eggedosis

ha i kesam, ost og baileys og visp sammen til en fin, klumpefri røre. tilsett gelatin. 
pisk fløten til krem. Bland forsiktig inn i røren. 
ha over i formen vent til det stivner. 
her lar jeg den stå over natten. 

Ostemassen er kommet i formen. Jeg lar den stå litt på benken sånn at evt luftbobler kan komme opp, før jeg setter den kaldt. 

 

Får du litt for mye ostemasse, så er det bare å lage porsjoner av det. Server med grovknust kjeks og sjokolade. 🙂 

gelelokk: 

bland gelatinpulver og sukker i lunka kaffe. 
la stå i noen minutter. hell det forsiktig over kaken. 
la  det stivne.

Jeg lar igjen kaken stå over natten. 
rett før servering, pynter jeg med melkesjokoladehjerter. 

VOILA! Ei aldeles nydelig ostekake for baileyselskere! 

jeg har dessverre ikke bilde av ferdig resultat helt enda, men det kommer imorgen! 

 

uværet herjet over Vestlandet så da tok jeg jentene mine med på Frost 2. 
dommen var enstemmig: NYDELIG FILM! 
 

så da sier jeg bare som vanlig: 

VI STRIKKES PLUTSELIG! 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg