Tilbake til gammel tradisjonsstrikk!

Reklame | Sandnes Garn

Det nye designet til Lillemors genser ble ferdig igår, og nå klekker jeg ut nye ideer.
Mens jeg tenker på det, så har jeg funnet fram en gammel klassiker som jeg aldri går lei av;
Mariusgenseren!

Oppskrift Mariusgenser

Mariusgenser med isydde ermer i orginalfargeJeg og Lillemor har selv gensere i dette mønsteret og vi digger dem som turklær!

Mariusgenser Barn Mønster//Oppskrift Voksen Mariusgenser

Meg og Lillemor ut på tur i matchende Mariusgensere 

Min bonus-svigerdatter skal ha denne som havner på pinnene Idag,

hun har også ønsket seg pannebånd.
Tidligere har bonus-svigersønn og den lille voffsen, Elvis fått disse.
Når ungene spør, så er det bare å hive seg på pinnene.

mariusgenseren ble lansert som strikkeoppskrift  i 1954,

og det er Unn Søiland Dale som har designet denne. Hun solgte sine oppskrifter fra firmaet sitt

Lillunn AS, som senere ble overtatt av hennes datter, Vigdis Yran Dale.

Det er idag restriksjoner på strikk fra Mariusdesign.

Man trenger tillatelse til å F.eks selge det videre.

Det får du på denne måten:

send en mail til [email protected] 

Fortell om dine planer rundt det å selge mariusprodukt som du har håndstrikket.

Dette fordi ingen av delene kan være maskinstrikket, da dette ikke ble sett på som “håndstrikket”

Du vil få en PDF-fil med informasjon om opphavsrett og

en JPEG-fil som sier “Med hånden på hjertet, garantert norsk håndstrikk”

Jeg har selv fått denne godkjenningen og du kan se den hengende på noen av bildene nedenfor.

 

Siden har den blitt lansert på mange produkter, som sengetøy, kjøkkenutstyr, termokopper med mer.
jeg liker best de tradisjonelle fargene, mørk blå, rød og naturhvit.
Orginalgarnet fra Sandnes kan i lengden bli ganske dyrt,

så for en som strikker mye, har Drops Karisma vært ett stødig og godt alternativ!

Genserne strikkes på Pnr 3 og 3,5. I tillegg bruker jeg Pnr 4 på mønsterdelen,

da denne har en tendens til å trekke seg sammen litt, pga trådene man drar med seg på baksiden.
Jeg opplever at det nupper lite, på alle som har fått/kjøpt mariusstrikk av meg.

jeg bruker de orginale oppskriftene i mariusboka, nr 1 og 2.

Jeg har nok opp gjennom tiden strikket alle oppskriftene i bøkene!
Går aldri lei denne urnorske oppskriften!
Disse strikkes på bestilling, så ta gjerne kontakt om du ønsker deg din egen mariusgenser!

 

Ett lite utvalg av mine mariusstrikk baby og barn:

Litt tilbehør som sokker, votter, mobilsokk, ølvott og en diger krakk:

Billedkvaliteten på disse bildene er ikke all verden, da de er tatt for en god stund siden…

 

Nei, mariusdesignet går jeg aldri lei av! heldigvis, for finere og mer urnorsk mønster, skal man lete lenge etter!

 

Idag skal jeg ha begge jentene med ut å spise.

nå har vi vært hjemme hele julen, for her i bygda er det meste av uteplasser

stengt i høytider.

 

så da er det bare for meg å si

Vi Strikkes!!

 

 

 

2 kommentarer
    1. Mange liker Marius, og jeg kan gjerne strikke det til andre, men jeg vil ikke ha plagg med dette mønsteret selv

      1. Skjønner godt at mange er lei, det er liksom overalt!
        Jeg synes de orginale fargene er aller finest, men strikker gjerne i andre farger til andre. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg